Voss cup 2015

Postet av Skogsvåg IL den 15. Jun 2015

G04

På Voss cup i helga som var hadde vi med følgane lag:
J07
J06
J05
G07
G06
G05
G04

Her kjem første del av bilder og tekst frå cupen. Fleire bilete kan du sjå i dette albumet.

Lagbilde med sponsor t-skjorter før siste kamp.

Gutter 2006

Hele 14 av 15 spillere på laget meldte seg på Voss Cup i år. Veldig bra med så mange ivrige deltakere, men litt hodebry for trenerteamet siden vi bare hadde ett lag påmeldt. Dette gjorde at hver spiller fikk ca 7–8 minutter på banen pr. kamp.

Fire spillere overnattet på egen hånd, mens ti gutter, to trenere og en forelder overnattet sammen i klubbhuset til Viljar i Bømovegen. Noe som fungerte veldig greit, og gjorde alle litt bedre kjent med hverandre. Eneste ulempen med Viljar klubbhus var at fotballbanen utenfor var stengt p.g.a. legging av kunstgress. Vi hadde derfor ingen steder å trene i nærheten av huset.

Fredag 12.06

Vi reiste opp hver for oss, og møttes ved bane 25 like før første kamp. Under oppvarmingen ble vår spiller nr. 8, Erik-Andreas, intervjuet av Bergens Tidende, og Voss Cup Magasinet til Bergensavisen møtte opp og filmet deler av kampen når den var startet. En veldig artig begynnelse på cupen.

Skogsvåg/Telavåg - Sandviken Hat-Trick kl. 19:00
Det ble en jevn og tett kamp preget av harde taklinger, voldsom innsatsvilje og store sjanser til begge lag. Kampen kunne vippet begge veier, men ender med et surt 1-2-tap.
Guttene kom heldigvis raskt over skuffelsen, og tar kvelden med godt humør og et optimistisk syn på de to kampene neste dag.

Erik-Andreas scorer målet i kampen mot Sandviken fredag.

Lørdag 13.06

Bjarg Skeie Stål Rød - Skogsvåg/Telavåg kl. 12:30
Nok en jevn og spennende kamp med mange sjanser til begge lag. Og nok en gang er det tilfeldigheter som avgjør. Det ender med tap 2-4. Alle er enige i at vi hadde fortjent bedre.

Skogsvåg/Telavåg - Nordre Holsnøy IL Rød kl. 16:00
Dette er vår beste kamp hittil i turneringen. Vi presterer til tider flotte pasningskombinasjoner og brassespark som åpner motstanderens forsvar, med det blir mye stang-ut. Spillemessig burde vi vunnet denne kampen klart, men også her ender det med tap. 1-2 når dommeren blåser av.
Stor frustrasjon over resultatet, og tårene triller på flere av guttene.

Humøret stiger igjen utover ettermiddagen. Vi arrangerer grillfest på stranden, og senere på kvelden deltar flere på jubileumskonsert med Markus & Martinus. Gode opplevelser for guttene.

Søndag 14.06

Vi starter dagen tidlig. Allerede i nitiden kjører vi opp til Bømoen leir for å trene på gressbanen der. Vi gjennomfører en fin økt der vi bl.a. trener på corner og innlegg, og gjennomfører en tøff treningskamp mellom guttene og de tre voksne. Guttene vinner klart, noe som skulle sette standarden for resten av dagen.

Vestsiden Tiger - Skogsvåg/Telavåg kl. 14:30

Etter tre knepne tap er motivasjonen på topp foran turneringens siste kamp. Vi gjør unna premieutdeling og lagbildefotografering før kampen. Team-spirit’en er på topp, og når kampen begynner går vi knallhardt ut og tar en tidlig 1-0 ledelse etter scoring av Mathias.

Guttene vet at dette er siste kamp før sommerferien, og samtlige legger ned en fantastisk innsats. Det gnistrer av vinnervilje i hver eneste duell.

Vestsiden skal vise seg å være det beste laget vi har møtt så langt, og de kjemper seg tilbake i kampen. De scorer tre ganger i første omgang, slik at stillingen til pause er 1-3.
Akkurat da ser det mørkt ut.

Andre omgang starter jevnt og intens. Vel halveis ut i omgangen pirker Martin inn reduseringen til 2-3. Dette gir guttene et skikkelig energiboost, og vi tar mer og mer over spillet. Tre minutter før slutt header Erik-Andreas inn utligningen til 3-3 og stormende jubel. Dette kan vi i hvert fall ikke tape nå!

Det kjempes hard hos begge lag de siste minuttene, og det ser ut til å gå mot uavgjort. Men 10 sekunder før slutt vinner Benjamin ballen i eget forsvar og øyner muligheten for en siste kontring. Han sender ballen langt frem på Vestsidens banehalvdel. Kristoffer starter langt løp etter ballen. Alle andre blir stående, inkludert motstsanderens keeper.

Tilskuerne holder pusten. Det ser umulig ut, men etter å ha spurtet over halve banen når han ballen like før keeper og pirker den forbi og inn i nettet. 4-3!

Hele Voss eksploderer i jubelscener! Bare sekunder senere blåser dommeren av, og Voss Cup er over. Ikke et øye er tørt rundt bane 14 i miuttene etter kampen. Endelig kom seieren vi fortjente!
Det smakte ekstra godt at den kom mot det beste laget vi møtte i turneringen. Nedturene fra de forrige kampene var glemt.

Vi hilser og ønsker Vestsiden lykke til før siste kamp.

Opphentingen mot Vestsiden har startet. Erik-Andreas fosser i angrep på høyrekanten.

Kristoffer scorer seiersmålet mot Vestsiden 10 sekunder før slutt.

Oppsummert

Som trener er jeg mest fornøyd med at alle guttene fikk ganske nøyaktig like mye spilletid i løpet av de fire kampene. Men det var ikke nok. Har vi 14 spiller med oss neste år også, melder vi på to lag. En annen svært gledelig ting er at i løpet av helgen var det tydelig å se at enkelte spillere har forbedret sine fotballferdigheter ganske mye i løpet av de siste månedene. Avstanden mellom de beste og de nest beste på laget har krympet i riktig retning, noe som forteller meg at vi trener riktig og blir et bedre og bedre lag.

Takk til alle som deltok på Voss. Det var en kjempefin opplevelse med en fantastisk gjeng!

Jan Erik.